I Trygga händer

Kontakt:
Daniel Wramhult
I Trygga händer @ Centrumgården | Jönköpings län | Sverige

Vilket ansvar har vi som ledare för att barn och ungdomar som anförtros oss ska känna sig trygga?
Hur trygga känner vi som ledare oss i den uppgift vi har?

SAU och SAM startade under våren 2015 en utbildningssatsning med ”I trygga händer” i samverkan med Studieförbundet Bilda och Frälsningsarmén.

”I trygga händer” är en utbildning som vill ge verktyg för att arbeta på ett etiskt sätt i våra olika barn- och ungdomsgrupper. Syftet är att både deltagare och ledare ska vara så trygga som det bara är möjligt och att föräldrar känner att deras barn är i trygga händer. Materialet är utformat av Frälsningsarmén och våra kursledare (Lars-Gunnar Wettebrand & Ulf Häggqvist) har genomgått deras ledarutbildning. Vissa anpassningar har gjorts för att materialet ska passa in på förhållandena inom SAU/SAM.

För vem?
”I trygga händer” vänder sig till ledare i alla former av barn- och ungdomsverksamhet, pastorer, ungdomsledare, församlingsstyrelser och övriga intresserade. SAU rekommenderar starkt att samtliga ledare inom SAU:s verksamhet går utbildningen.

Vilka ämnen tas upp?
Utbildningen lyfter fram hur man arbetar för att minska risker för negativa upplevelser i vår verksamhet. T.ex. sexuella eller andliga övergrepp, kränkningar och mobbing. Hur skapar vi i vår ledargrupp rutiner som ger stor trygghet för oss alla?Kramar är ofta på sin plats och helt underbart/men verkligen inte alltid. Hur tänker man då? Bra rutiner vid läggning/nattning, hur kan de se ut? Vad gör jag som ledare om jag misstänker eller får reda på att ett barn/tonåring utsatts för övergrepp? Vi funderar på hur alla sociala medier påverkar oss, passar alla bilder från lägret på instagram?

Kostnad: 300 kr, inkl mat och fika, kursmaterial tillkommer med 100 kr.
Kursavgiften betalas via faktura i efterhand, faktura skickas till din församling.

Anmälan: Senast 3 veckor innan kurstillfället (11 februari). Anmälan är bindande, vid sen avanmälan (mindre än 7 dagar) måste avbokningsavgift erläggas.

Anmäl dig här