MISSION

Vi som kyrka och församling har ett ansvar att vara med och påverka vår värld. Detta ansvar bör varje människa bära, både på individnivå och på gruppnivå. I den kristna traditionen finns en tydlig rörelse där kyrkan är ”missionell”, dvs den rör sig hela tiden till andra människor och önskar involvera fler och fler. Rörelsens handling är lite olika beroende på de olika platsernas behov, men rörelsens hjärta är gemensam. Därav har vi bestämt oss för att hjälpa till i den mån vi kan på olika platser runt vår jord.

Sverige
Vi arbetar lokalt med att hjälpa människor in i sitt nya land, Sverige. Integrationen består av läxhjälp, svenskundervisning samt att vi förmedlar sociala kontakter mellan ”nysvenskar” och ”gammelsvenskar”. I detta lokala arbete finns människor med bakgrund i olika yrken, bland annat de med lärarbakgrund och de som talar flytande arabiska.

Martin 0706 - 90 04 87

Rumänien
Många av oss har den senaste tiden stött på romer som ber om hjälp utanför matbutiker och liknande i Sverige. Genom den rumänska organisationen Networks arbetar vi för att stärka och lyfta romerna på plats i Rumänien. I församlingen är detta ett viktigt arbete att stötta och vi får även hjälp från delar av övriga samhället på olika sätt.

Jakob 070 - 950 45 94

Utsända arbetare
En av våra utsända församlingsmedlemmar är sen 2019 bosatt i norra mellanöstern där hon arbetar med församlingsplantering bland människor som räknas bland världens minst nådda. Med 13 års erfarenhet som kurator, så fungerar hon också som samtalstöd.

Ett annat par från församlingen är utsända för att starta levande gemenskaper av efterföljare till Jesus bland de minst nådda i norra Afrika. Under många år ha de arbetat i regionen med lärjungaträning, församlingsplantering och stöd till nationella arbetare.

Johnna Svenneling missionsradet@centrumforsamlingen.se

Vill du prova på mission?
Det tycker vi är en bra idé.

Centrumförsamlingen har ett stipendie som du kan ansöka om, både om du vill åka en vecka eller under en längre tid.

Mejla missionsradet@centrumforsamlingen.se för mer info.