From my point of view…

Jesus var inte smålänning!

Det Forserum som jag växte upp i är inte sig likt. Från att vara ett samhälle där vi var ganska homogena så är vi nu en blandning av människor från olika kulturer. Centrumförsamlingen är inte heller lika ”ursvensk” som den en gång var. Nu har vi medlemmar från både afrika, mellanöstern och amerikas kontinent. Det gillar jag!

Jag gillar det för att vi som församling är kallade till att återspegla Kristi kropp och Jesus var faktiskt inte smålänning. Människor från andra länder och kulturer har så mycket att lära oss, sådant som vi i vårt högt individualistiska samhälle lätt kan glömma bort att värdera högt. Låt mig ge några exempel:

Gästfriheten och Givmildheten– att det får bli en naturlig del av vår livsstil igen och inte ett besök som man måste planera in flera veckor i förväg. Här har inte minst folk från mellanöstern oss mycket att lära. Många har besök hemma varje kväll i veckan, eller så går man för att besöka någon annan. I deras kultur så laddar man batteriet genom att vara tillsammans med andra, inte genom ensamhetens vrå. Vem har rätt och vem har fel?

Vänligheten – många invandrare ser svenskar som ganska kalla, speciellt mot främlingar. Man tror det beror på det kalla klimatet. Jag får gång på gång förklara att det beror på att svensken inte vill störa någon. Men är det inte så att många av oss egentligen längtar efter att bli sedda? Att gå en dag utan att få ett tilltal eller leende är deprimerande. Att möta någon på ”snuggarpsrundan” som låtsas som om man inte finns är absurbt för ett litet samhälle som vårt där alla borde känna (igen) alla!

Andligheten – invandrare från den södra klothalvan ser ofta ingen skillnad på liv och tro, det privata och det offentliga. Tro är liv och liv är tro. Gud är en del av vardagen, drömmar förklaras inte snabbt bort av omständigheter, man förväntar sig att Gud gör under. Där tro finns, där finns och verkar Gud, och är det inte det vi längtar efter?

Välkommen till Forserum så att vi tillsammans bättre kan återspegla vem Gud är!

Daniel Stråle