Ett nyårsbeslut

Posted by in Uncategorized

Den bästa starten på ett år gjorde jag 2007. I slutet av 2006 åkte jag på mitt första nyårsläger på Gullbrannagården (där rekordmånga av Forserums tonåringar befinner sig nu). Mina föräldrar har tagit med mig till kyrkan sedan jag var barn och jag har alltid varit med i kyrkans olika barn- och ungdomsaktiviteter. De där dagarna innan nyår talades det dock om att ta ett eget beslut om att följa Jesus, att lära känna Jesus själv istället för att fortsätta göra det genom sina föräldrar. Jag funderade en del på det där men vågade inte riktigt göra något åt det.

Nyårskvällen innebar festligheter och vid midnatt gick vi upp till en äng för att se fyrverkerierna från Halmstad. Vi önskade varandra gott nytt år och gick sedan till kyrkan för en bön- och lovsångsstund. Klockan var strax efter ett och jag kände mig pirrig och nervös i hela kroppen. Efter lite velande trängde jag mig förbi mina vänner i kyrkbänken och gick fram till en förebedjare. Jag hade bestämt mig. ”Jag vill ta emot Jesus”, sa jag till en av förebedjarna. Han sken upp och tillsammans bad vi om frälsning, om räddning, och jag fick ta emot Jesus i mitt liv. På riktigt. Mitt egna beslut. Jag fylldes av en skön tomhet, som om allt gammalt och dåligt sköljdes ur mig och jag fylldes av Jesu kärlek.

Ett nytt år kan innebära stress över vad som hände och inte hände under det gångna året. Det kan även få innebära en nystart, oavsett om det gäller sundare kost, mer motion, mindre stress eller mer tid för vänner, familj eller Jesus. Det behövs inte ett nytt år för att förbättra, men ibland kan det kännas skönt med en tydlig dag för förändringar. Kanske är 2019 året då du ska ta mer tid för Jesus, eller kanske säga ja till Jesus för första eller tjugoelfte gången? Min tro har vacklat mycket det här året, men jag kan alltid luta mig tillbaka på beslutet jag tog den 1 januari 2007 strax efter klockan ett på natten: att jag får vila hos Jesus oavsett vad. Han har lovat att vara med mig alla dagar, in till tidens slut.

Jag önskar er ett gott välsignat nytt år!

/Sofie